maandag 1 april 2013

Les 9: Familie


Lesfasenmodel: Les 9 Familie


Voorbereiding
Context
Belevingswereld
Deze les past bij de belevingswereld van de leerlingen omdat het over hun familieleden gaat.
Basisplan
Opdracht en randvoorwaarden
De opdracht voor deze beeldende vorming les is dat de leerlingen ieder gezinslid namaken met boetseerklei.
Doelen
Beeldend doel
Het doel is om de realiteit (gezinslid) om te zetten naar een beeldje (dat lijkt op gezinslid). Iedere leerling heeft aan het einde van de les tenminste twee beeldjes gemaakt die twee gezinsleden duidelijk representeren.

Technisch doel
De leerlingen leren goed om gaan met de mogelijkheden die boetseerklei biedt. Aan het begin van de les krijgen de leerlingen dan ook meerdere boetseer technieken aangeboden die terug moeten worden gezien in hun beeldjes.
Receptie
/Oriƫntatie
Introduceren
Beeldcultuur
Om de les te introduceren neem ik foto’s en filmpjes van mijn eigen gezin mee en vertel ik een verhaal over mijn gezin.

Beeldaspecten
Ontwikkelingsfasen

Informeren
Beeldbeschouwen

Instrueren
Beeldend Probleem
Ik weet niet hoe je gezin er uit ziet, maar ik ben erg benieuwd. Laat het mij maar zien door middel van een zelfgemaakt beeldje.

Productie
/Uitvoering
Observeren
Beeldend Vermogen

Begeleiden
Werkprocessen

Afronden
Tijdsmanagement
Reflectie
/Nabeschouwing
Nabespreken
Reflecteren
De leerlingen krijgen de kans om uit te leggen wie ze na hebben gemaakt en hoe dat te zien is aan het beeldje.

Beoordelen
Beoordelingscriteria
Er wordt gelet op het feit of de leerling de boetseer technieken heeft gebruikt, het beeldje duidelijk een gezinslid representeert en of de leerling zijn/haar best heeft gedaan.

Presenteren
Presentatievorm
Evaluatie
Evalueren
Opdracht en randvoorwaarden


Geen opmerkingen:

Een reactie posten