Lesfasenmodel: Les 9
Familie
Voorbereiding
|
Context
|
Belevingswereld
Deze les past bij de belevingswereld van de leerlingen omdat het over hun familieleden gaat. |
Basisplan
|
Opdracht en randvoorwaarden
De opdracht voor deze beeldende vorming les is dat de leerlingen ieder gezinslid namaken met boetseerklei. |
|
Doelen
|
Beeldend doel
Het doel is om de realiteit (gezinslid) om te zetten naar een beeldje (dat lijkt op gezinslid). Iedere leerling heeft aan het einde van de les tenminste twee beeldjes gemaakt die twee gezinsleden duidelijk representeren.
Technisch doel
De leerlingen leren goed om gaan met de mogelijkheden die boetseerklei biedt. Aan het begin van de les krijgen de leerlingen dan ook meerdere boetseer technieken aangeboden die terug moeten worden gezien in hun beeldjes. |
|
Receptie
/Oriƫntatie |
Introduceren
|
Beeldcultuur
Om de les te introduceren neem ik foto’s en filmpjes van mijn eigen gezin mee en vertel ik een verhaal over mijn gezin. |
|
|
|
|
Instrueren
|
Beeldend Probleem
Ik weet niet hoe je gezin er uit ziet, maar ik ben erg benieuwd. Laat het
mij maar zien door middel van een zelfgemaakt beeldje.
|
Productie
/Uitvoering |
|
|
|
|
|
|
|
|
Reflectie
/Nabeschouwing |
Nabespreken
|
Reflecteren
De leerlingen krijgen de kans om uit te leggen wie ze na hebben gemaakt en hoe dat te zien is aan het beeldje. |
|
Beoordelen
|
Beoordelingscriteria
Er wordt gelet op het feit of de leerling de boetseer technieken heeft gebruikt, het beeldje duidelijk een gezinslid representeert en of de leerling zijn/haar best heeft gedaan. |
|
|
|
Evaluatie
|
|
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten