FORMAT BEELDASPECT ACPA
student: Lisa Hertog, s1079311
Hoofdcategorie
|
Licht
|
Deelbegrip
|
Clair-obscure
|
Afbeelding
|
|
Korte
omschrijving
van het begrip
|
Clair-obscur is Frans
voor licht-donker. We gebruiken deze uitdrukking bij het praten over
beeldende kunst om aan te geven dat het contrast tussen licht en schaduw heel
erg groot is. (uit: Beeldonderwijs en didactiek, Ben Schasfoort.)
|
Hoe in de afbeelding
|
Het clair-obscure is in
de afbeelding zo verwerkt dat de voorgrond heel licht is geschilderd en de
achtergrond is met donkere tinten geschilderd. Dingen die naar voren moeten komen, zoals de
voeten en onderbenen zijn ook licht tegen een donkere achtergrond.
|
Welk effect in de
afbeelding
|
Doordat de
tegenstelling zo duidelijk is tussen het witte jurkje en de donkerblauwe
achtergrond, komt het meisje in het schilderij echt naar voren en ook haar
houding is extra duidelijk hierdoor (de voeten en de benen).
|
Titel/maker/datum:
Tamara de Lempicka - portret van haar dochter 1926
Wat zie je/aandachtspunten?
Ik zie een meisje zittend
afgebeeld, met haar benen opgetrokken. Ze heeft een wit jurkje aan, in haar ene
hand houdt ze een boek vast en haar andere arm hangt langs haar lichaam. Ze
heeft kort blond haar en ze kijkt naar de toeschouwer. Op de achtergrond zijn
donkere kleuren in rechte vormen.
Betekenis van het beeld:
De kunstenaar wilde met
dit beeld haar dochter uitbeelden.
Hoe is het gemaakt?
Het schilderij is
geschilderd.
Tijdskenmerken (stijl):
In de schilderijen van
Tamara de Lempicka zijn kubistische invloeden
te zien, haar werk is een goed voorbeeld van Art Deco schilderkunst. Ze
ontwikkelde haar eigen stijl, portretteerde haar modellen gedetailleerd in
elegante poses, de sfeer van de high society in de 'Roaring Twenties'. De
gestileerde vormen zijn glad afgewerkt met scherpe contouren. De hoofden van
haar modellen bevinden zich net buiten de bovenrand van het schilderij, ze deed
dit omdat de mensen 'in- en uitlopen, bezig zijn met hun drukke leven'. De vele
richtingen in haar composities dragen ook bij aan een levendige indruk. Met
licht en schaduw ontstaat duidelijke plasticiteit en ze past sterke
licht-donker contrasten toe.
Mijn mening over dit schilderij:
Ik vind het schilderij
mooi geschilderd, vooral met de duidelijke licht-donker tegenstellingen.
Doordat het meisje witte kleding aanheeft, springt ze als het ware uit het
schilderij, ze trekt echt de aandacht. Zelf had ik het wel mooier gevonden als
mijn moeder een levensecht schilderij had gemaakt, want nu is het lichaam heel
‘tekenfilmachtig’, naar mijn mening.
Het gaat om het linker schilderij |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten