vrijdag 5 juli 2013

feedback les Linda en Lisa, door Mattie de Pater, Lenja Kompeer en Linda Kerpel

Feedback door Mattie de Pater, Lenja Kompeer en Linda Kerpel.

1. Wordt er rekening gehouden met de belevingswereld van het kind.
Deze opdracht houdt goed rekening met de belevingswereld van de kinderen. Elk kind heeft wel familie en daarom is het voor alle leerlingen herkenbaar. Vaak zien kinderen hun familie ook vaak, dus daarom is dit aansprekend voor hen.

2. Is de inleiding motiverend voor de leerlingen.
De juf laat als inleiding foto’s en filmpjes zien van haar gezin. Dit is voor veel kinderen waarschijnlijk herkenbaar en zal motiverend werken. De juf zal er verhalen bij vertellen en dit is vaak herkenbaar voor de kinderen.

3. De opdracht: is er sprake van een duidelijk beeldend probleem?
De juf wilt met deze opdracht dat de kinderen met boetseerklei hun eigen gezin gaan namaken. De juf weet niet hoe alle gezinsleden eruit zien en daarom zullen de kinderen erg goed hun best moeten doen om de mensen goed te laten lijken. Er is dus sprake van een duidelijk beeldend probleem.

4. Worden de leerlingen door de les opzet gestimuleerd tot eigen vormgeving?
Alle kinderen kunnen hun eigen ideeën er mooi in verwerken. Zij kunnen goed in hun beeldjes hun eigen kijk op hun familieleden verwerken. Verder mogen zij verschillende boetseertechnieken gebruiken, zij mogen zelf kiezen welke dat is.

5. Is het beeldmateriaal adequaat gekozen?
Er is duidelijk met een reden voor boetseerklei gekozen, hier kunnen de kinderen namelijk goed mee kleien en kunnen goed details worden nagemaakt.

6. Straalt het gekozen beeldmateriaal de huidige tijd uit?
Het gekozen beeldmateriaal straalt de huidige tijd uit omdat er recente foto’s van een gezin gebruikt worden. Je kunt aan de kleding en kwaliteit van de foto’s zien dat dit echt uit de huidige tijd is.

7. Geef een aantal verbeter punten / aanvullende suggesties.
Een verbeterpunt is om deze les te verspreiden over verschillende lessen. Om in één les de techniek uit te leggen en daarbij te oefenen en dan ook al 2 beeldjes te maken is misschien een hoge verwachting. Daarnaast is niet heel duidelijke aangegeven hoe groot de beeldjes moeten worden.

8. Wat is het sterkste onderdeel van de les, en waarom.

Heel goed dat er ruimte wordt gegeven aan de leerlingen om hun eigen beeldje te laten zien aan de andere kinderen en erbij te vertellen wat ze gemaakt hebben. Kinderen vinden het altijd leuk om aan anderen te laten zien wat ze gemaakt hebben en daarbij is dit een goed moment op kinderen in het zonnetje te zetten.  Verder is het ook een moment van reflectie op hun eigen werk, waarom hebben ze eigenlijk dat beeldje zo gemaakt? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten