Foto’s modellen
Vragen bij de foto’s van de modellen.
Wat valt je het eerst op als je naar deze foto kijkt? En waarom?
Heb je zo’n soort foto wel eens eerder gezien? Zo ja, waar en wanneer?
Wat zou het doel van de fotograaf zijn geweest met deze foto?
Welke kleur overheerst in de foto?
Is er sprake van een kleurcontrast? Zo ja, kan je het aanwijzen?
Wat is het belangrijkste punt in de foto? Hoe kan je dit zien?
Waarom heeft het model deze houding, denk je?
Hoe heeft de fotograaf dit punt extra naar voren laten komen? (Wat voor soort techniek)
Als jij de fotograaf was geweest en je had deze foto gemaakt, wat had je dan anders gedaan?
Stel dat de foto in plaats van zwart-wit in kleur zou zijn, wat voor effect zou dat op de foto hebben?
Lesfasenmodel voor college 5: Fotomodellen in groep 8
Voorbereiding
|
Context
|
BelevingswereldIn groep 8 zijn kinderen heel erg bewust met hun uiterlijk bezig en omdat er van alles aan en in hun lichaam verandert worden, vooral de meiden, onzeker over hun lichaam en hoe ze eruit zien. De meisjes gaan ook voor het eerst gebruik maken van make-up en de jongens gaan steeds meer voor zichzelf bedenken wat ze mooi vinden aan een meisje en wat niet. Ik denk dat je beeldende vorming heel goed in combinatie met dit thema kan gebruiken, omdat je de discussie aan kan gaan met de kinderen: Wat is schoonheid? En waarom vinden we een dun iemand mooi en een dik iemand minder mooi? Waarom is een meisje met een gladde huid mooier dan een meisje met puistjes, in onze ogen? Enzovoorts. Omdat dit heel erg gaat spelen in groep 8, mede doordat ‘schoonheid’ een groot issue is in onze maatschappij, sluit het aan bij de belevingswereld. Ik wil de kinderen ervan bewust maken dat de foto’s die ze zien op tv en reclameborden 9 van de 10 keer extreem bewerkt zijn om de positieve (gezichts)aspecten beter te belichten. Ik wil de kinderen laten zien dat je met foto’s ook laten zien dat je met foto’s bewerken ook een gevoel uitstraalt, iets wat in je karakter zit wordt extra belicht.
|
Basisplan
|
Opdracht en randvoorwaarden
De dag van tevoren vraag ik welke kinderen er allemaal een fototoestel kunnen meenemen van thuis. De rest regel ik.
De opdracht luidt:
1) Maak tweetallen.
2) Bedenk voor jezelf een positief kenmerkend aspect dat je extra wilt belichten in de foto. Dit mag zowel uiterlijk als innerlijk zijn.
3) Bedenk hoe jouw foto eruit moet komen te zien: hoe komt jouw aspect zo goed mogenlijk naar voren. Denk hierbij na over je houding, de compositie van de foto, de achtergrond en omgeving waar je de foto maakt.
4) Maak meerdere foto’s van elkaar, in de posities en op de plekken die jullie zelf hebben bedacht.
5) Vergelijk de foto’s en kies degene waarbij jouw kenmerkende aspect het meest naar voren komt uit.
6) Zet je foto op de computer.
7) Zet je foto in het fotoshop programma.
8) Bewerk je foto op zo’n manier dat jouw kenmerkende aspect het best belicht wordt. Hoe je dat precies doet, is jouw eigen inbreng.
9) Klaar? Kijk na of je niets vergeten bent.
10) Niets vergeten? Print je foto uit en lever hem in bij de juf.
Een goede samenwerking is van groot belang. Als het in een tweetal niet goed verloopt grijp ik in.
| |
Doelen
|
Beeldend doel:Het doel is dat ieder kind een positief aspect van zichzelf (qua uiterlijk/innerlijk/uitstraling) extra naar voren laat komen in een in fotoshop bewerkte foto. De kinderen mogen zelf de bewerkingen bepalen.
Technisch doel:Bij het maken van de foto leren de kinderen hoe ze een compositie moeten maken. Voor het extra belichten van de positieve aspecten is dit namelijk van wezenlijk belang. Door het maken van meerdere foto’s kunnen de kinderen de foto’s vergelijken en de, voor de opdrachte beste, foto eruit kiezen. Bij het bewerken van de foto’s leren kinderen hoe ze kunnen werken met scherpte, kleur, helderheid, contrast, verschuiven van de horizon en zovoorts en hoe ze daarmee de foto kunnen manipuleren.
| |
Receptie
/Oriëntatie |
Introduceren
|
BeeldcultuurIk introduceer het onderwerp met een filmpje over het bewerken van foto’s en welk beeld wij westerse mensen hebben van schoonheid.
Hierna voer ik een klein gesprekje met de kinderen over wat ze net gezien hebben en wat ze daarvan vinden. Vervolgens laat ik de foto’s van modellen zien van voor en na het bewerken en stel ik de kinderen de vragen van de vragenlijst. Ik wijs de kinderen erop dat deze foto’s allemaal bewerkt zijn en dat de modellen veel make-up dragen voor de foto’s.
BeeldaspectenIn de foto moeten minimaal drie duidelijke bewerkingen zichtbaar zijn, de kinderen mogen zelf bepalen welke. (bijvoorbeeld van kleur naar zwart wit, overbelicht, extra contrast, enzovoorts)
OntwikkelingsfasenOmdat er in deze opdracht gewerkt wordt met fotoshop hebben alle kinderen in principe evenveel kans om er iets ‘moois’ van te maken. De kinderen zullen echter verschillen in de handigheid waarmee ze met dit programma om kunnen gaan. Daarbij is het voor sommige kinderen heel spannend om te poseren voor een camera, ze durven zichzelf niet zo te geven. Bij deze leerlingen zal ik er extra op letten dat ze de fases goed doormaken en of er ontwikkeling plaatsvindt.
|
Informeren
|
BeeldbeschouwenIk zal tijdens de les rondlopen en kijken hoe het gaat bij het fotograferen. Ik help de kinderen bij het vinden van de juiste compositie/houding waarmee ze het best hun aspect kunnen uitbeelden. Dit doe ik door middel van het stellen van vragen, zodat de kinderen zelf nadenken in plaats van dat ik hun opdracht aan het maken ben.
| |
Instrueren
|
Beeldend Probleem
Ik wil dat jullie in tweetallen te werk gaan, zodat jullie elkaar kunnen fotograferen. Let daarbij goed op het aspect dat je wilt vergroten/extra belichten! Help elkaar daarbij! Daarna ga je allebei apart aan de slag op een computer om je foto te bewerken. Als je klaar bent, controleer je de eisen van de opdracht. Heb je aan alles voldaan? Dan print je de foto uit en lever je hem in bij mij.
| |
Beoordelen
|
Beoordelingscriteria:
|
onvoldoende
|
voldoende
|
goed
|
score
| |
Verzorging van de opdracht.
max. 2 punten
|
0,5 punt
Het eindresultaat voldoet niet aan de eisen van de opdracht en ziet er afgeraffeld uit.
|
1 punt
Het eindresultaat voldoet aan de minimale eisen van de opdracht en ziet er redelijk verzorgd uit.
|
2 punten
Het eindresultaat voldoet precies aan de eisen van de opdracht en ziet er keurig verzorgd uit.
| |
Originaliteit
max. 2 punt
|
0,5 punten
Het eindresultaat lijkt erg op dat van anderen.
|
1 punt
Het eindresultaat heeft deels iets eigens van de maker in zich.
|
2 punten
Het eindresultaat bevat specifieke elementen die (bijna) niemand anders op die manier heeft toegepast.
| |
Gebruik van ten minste 3 opvallende bewerkingen.
max. 3 punten
|
1 punt
Gebruik gemaakt van 2 of minder bewerkingen.
|
2 punten
Gebruik gemaakt van 3 verschillende bewerkingen.
|
3 punten
Gebruik gemaakt van meer dan 3 verschillende bewerkingen.
| |
Uitlichten van één specifiek aspect van het karakter (inclusief uitleg waarom precies dat aspect van de foto)
max. 3 punten
|
1 punt
Zwak aanwezig en bijbehorende uitleg is onvoldoende.
|
2 punten
Matig aanwezig, en de bijbehorende uitleg is voldoende.
|
3 punten
Sterk aanwezig en de bijbehorende uitleg is ruim voldoende.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten